I år er det 10 år siden, jeg startede med at optræde som UNDER MÅNEN, og det vil jeg løbende fejre i løbet af året.

Blandt andet med denne serie med højdepunkter fra UNDER MÅNEN karriere i video, tekst og billeder.


2016

Vi starter med starten. UNDER MÅNEN blev dannet i foråret 2016 efter jeg havde mødt to dygtige musikere – bassisten Sara og trommeslageren Jonas – og så gik det hurtigt. Vi nåede frem bandnavnet UNDER MÅNEN (efter en gammel sang jeg havde liggende, som vi var begyndt at spille), fik taget promotion-billeder og lavet en flot bandplakat. Der var en utrolig fed energi, og jeg skrev hurtigt en håndfuld sange, som kombineret med nogle ældre sange gav os et fint lille repertoire.

Den 15. juni stod vi derfor klar til vores debutkoncert på Blågårds Apotek – det skulle vise sig at være samme dag, Trump første gang blev valgt til amerikansk præsident og passende nok lagde vi ud med nummeret ”Fortabte satellitter” (se videoen ovenover), som var en kommentar til alt det, der skete i USA lige deromkring. Som du kan høre, var lyden stadig ret rå og upoleret, men koncerten føltes som et kæmpe skridt fremad for os. Noget nyt og spændende var i gang – hjulene rullede, ideerne væltede frem.

Efter en vellykket debutkoncert fortsatte vi i UNDER MÅNEN med at spille koncerter rundt om i byen. Koncerterne blev længere og længere og hver gang med nye numre på sætlisten.

Her en optagelse fra Drop Inn i Kompagnistræde med nummeret ”Gennemsnittet”, som fik sin livedebut. En sang om samfundets fascination af at måle og værdisætte alting, som vel er lige så aktuel i dag som for 10 år siden.

Senere på året kom vi i kontakt med den dygtige cellist Tine, og hun blev hurtigt en fast del af gruppens lyd. Celloen gav noget unikt og stemningsfuldt til musikken. UNDER MÅNEN var nu en kvartet.

Tine var nu med til vores koncerter og var også med, da vi for første gang gik i studiet og fik indspillet nogle sange. Resultatet blev dog ikke helt, som vi havde håbet på, men det var en helt igennem lærerig oplevelse, og vi blev en erfaring rigere.

Denne måneds video er et smugkig ind i øvelokalet på Nørrebro, hvor vi spiller nummeret ”Barnet, kvinden og verden” – en sang jeg havde skrevet mange år før og som takket være Tine pludselig fik helt nyt liv. Optagelsen er, som jeg husker det, nærmest første gang, vi spiller hele nummeret igennem, og fanger den der magiske spontanitet, der en gang imellem opstår, når man spiller musik og man som musiker kan bruge lang tid på at jagte.

Der var fuld gang i UNDER MÅNEN i slutningen af 2016. Med cellisten Tine om bord og med ny energi efter at have været en tur i studiet, spillede vi endnu en koncert på Blågårds Apotek men nu med dobbelt så mange numre på sætlisten, som da vi debuterede samme sted 5 måneder før.

Året blev sluttet af med en fantastisk akustisk (jule)koncert i Esrom Kroen på Nørrebro – en koncert som også skulle sætte kursen for, hvor bandet var på vej hen rent musikalsk.

Der var nemlig flere nye elementer i spil. Kort forinden havde jeg købt en dejlig banjo og til nød lært at spille nogle af vores numre på den. Så den skulle selvfølgelig med på scenen! For første gang spillede jeg også mundharpe på flere af numrene, og vi havde Amalie Johansen med på kor.

Samlet set var det et meget mere følsomt og ”folket” UNDER MÅNEN, man kunne høre – sangene fik nyt liv i deres akustiske og afdæmpede udgaver, nu nuancer dukkede op – og der opstod noget spændende der!

Månedens video giver dig glimt af tre numre fra den aften. Lyd og billedkvaliteten er bestemt ikke i top (der er trods alt sket en del med kameraerne på mobiltelefoner i de sidste 10 år!). Først får du ”Morgengry” som duet med Amalie med mundharmonika-solo, derefter ”1000 stjerners pragt” i akustisk udgave og til sidste ”Gennem Stormen” i sit nye banjo-arrangement.

Et fjerde nummer fra koncerten (min eneste deciderede julesang) som også var en duet med Amalie, kan du finde i et opslag tilbage i december sidste år.


2017

UNDER MÅNEN startede året 2017 stærkt med masser af god energi og flere nye sange. Inspireret af vores akustiske koncert på Esrom Kroen begyndte vi at inkorporerede et akustisk segment i vores koncerter, og med cello, loops og sange der stak i en masse retninger, var vores lille kvartet efterhånden blevet både et godt sammenspillet og afvekslende band at lytte til.

Alle de nye ideer kulminerede i en koncert på Cafe Oslos Plads på Østerbro sammen med den superseje Alexander Woods og hans band. Her skulle det hele prøves af, og du kan se nogle af højdepunkterne i denne måneds video.

Først kommer en snas af en rocket udgave af ”1000 stjerners pragt” (en sang inspireret af den amerikanske forfatter John Williams’ bog om kejser Augustus) efterfulgt af ”Sunny Beach” (en sang om et dengang umådeligt populært realityshow). Tredje uddrag er fra sangen ”Under månen”, som var nummeret som inspirerede til bandnavnet og derfor selvfølgelig var lidt af et signaturnummer for os. Derefter hører du lidt af den akustiske ”Den sene dans” (vist nok eneste gang det nummer overhovedet blev spillet) – og til sidst ”Fortabte satellitter”, som satte et effektivt punktum for koncerten.

Hvad ingen af os vidste var, at det faktisk skulle vise sig at blive den allersidste koncert for den oprindelige udgave af UNDER MÅNEN…

I efteråret 2017 gik det oprindelige UNDER MÅNEN band i opløsning. Efter masser af gode oplevelser med fede koncerter, hyggelige stunder og store planer, var det blevet tydeligt, at vi simpelthen ville noget forskelligt med bandet, og der ikke var en måde at rumme, alle de forskellige retninger bandet var på vej i på samme tid. Det er sådan noget, som tit sker i bands, og gør det endnu mere imponerende med de der bands, som holder sammen i 10, 20 eller 30 år. Uanset hvad var det 1 ½ år, jeg ikke ville have været foruden og en kæmpe tak skal lyde til Jonas, Sara og Tine for den tid, vi havde sammen.

Jeg fik lov til at fortsætte med UNDER MÅNEN-navnet og prøvede i første omgang at samle et nyt band. Men da det efter et halvt år stadig ikke var lykkedes, gik jeg i tænkeboks, og begyndte at se omridset af et nyt UNDER MÅNEN koncept – vi kan kalde det UNDER MÅNEN 2.0

Vores akustiske koncert havde jo vist, at en del af numrene faktisk egnede sig vældig godt til at blive spillet på den måde – ja måske endda fungerede bedre i et mere minimalistisk univers. Det fleste af sangene var jo trods alt også skrevet på en akustisk guitar, så det var egentlig ikke så mærkeligt. Så banjo, mundharpe og akustisk guitar blev omdrejningspunktet, og jeg begyndte også at arbejde på en ny visuel profil til bandet (som altså nu reelt var et soloprojekt). Der var mange fugle-referencer i mine nye numre, så det virkede naturligt, at fugle også kom til at spille en stor rolle i det visuelle. Ravnen er selvfølgelig forbundet til nummeret ”Ravnekongen” og tegnet til lejligheden af min kone.

Jeg gik derfor i gang med at finpudse de numre, der skulle med videre, og i månedens video kan I høre en solo-banjo-udgave af signaturnummeret ”Under Månen”, en udgave jeg for øvrigt stadig spiller fra tid til anden.

Samtidigt begyndte jeg at arbejde seriøst på en håndfuld instrumentalnumre, som jeg havde haft liggende i ufærdig form – numre som 4 år senere skulle danne fundamentet til mit debutalbum ”Uden et ord”.