KOMMENDE KONCERTER:

TBA

TIDLIGERE KONCERTER:

FRBDAGE KU.BEs byhave Frederiksberg – 4/6 2022 klokken 14
Gerbola Vin – Vesterbrogade 204 – 20/5 2022 klokken 17.
Gerbola Vin – Vesterbrogade 204 – 13/3 2020 klokken 16 AFLYST!
Start! Festival Frederiksberg – 10/5 2019 – kl. 20.00 på Zen 1
Fredagsbar – Orangutonic + Vino da Tavola – 5/4 2019 – kl. 16 og 18.
Allehelgens Kirken Amager – kulturnat 12/10 2018  klokken 19.00
Cafe Oslo Plads – 15/4 2017 klokken 20
Esrom kroen – Nørrebro 8/12 2016 (akustisk koncert).
Blågårds Apotek – Nørrebro  9/11 2016 klokken 20.45
Drop Inn – Indre by 22/9 klokken 21.00
Blågårds Apotek – Nørrebro 15/6 2016

Vejret var fantastisk, da UNDER MÅNEN spillede koncert i forbindelse med FRBDAGE i KU.BES byhave. Numrene var en blanding af dem fra UDEN ET ORD, nye kompositioner og gamle klassikere fra UNDER MÅNENS efterhånden store repertoire.
Det 45 minutter lange sæt startede med en debut til “Bathroom Jam” fra UDEN ET ORD (så nu er 8 ud af 10 numre spillet live) og gav også debut til “Byen ved vandet” – en sang om en lille by i Nordjylland. Teksten til denne sang kan nu findes under “tekster”.

1. Bathroom Jam (fra UDEN ET ORD) debut
2. Ouverture (fra UDEN ET ORD)
3. Rejsekort (uudgivet)
4. Hungerfugl (fra UDEN ET ORD)
5. Byen ved vandet (uudgivet) debut
6. Blå fornemmelse (uudgivet)
7. Vindhejren (fra UDEN ET ORD) banjo
8. Mr. Morgan (uudgivet) banjo
9. Vækker en abe (uudgivet)
10. Skovtrold (fra UDEN ET ORD)
11. Aftenstjerne (fra UDEN ET ORD)
12. Langt fra og tæt på (uudgivet)
13. Kold krig (uudgivet)

MÅNESKIVEN handler jo meget om inspiration – om hvor tingene kommer fra. Nogle ting hører du og tager med dig, husker på dem og bruger dem i din egen musik. Men andre ting hører du og glemmer, og alligevel er de jo derinde et sted og dukker op til overfladen, når du mindst venter det. Man kunne kalde det ubevidst inspiration! Og sådan er det med denne uges MÅNESKIVE.

”Hips and Makers” var første akustiske soloplade fra den amerikanske sangskriver Kristin Hersh. Tidligere havde hun spillet skæv indierock med bandet Throwing Muses. Singlen ”Your Ghost” blev spillet en del på MTV (nok også fordi det var en duet med Michael Stipe fra REM) og pladen gjorde et KÆMPE indtryk på mig, da den udkom i 1994 (cirka da jeg for alvor begyndte at gå op i musik). Siden glemte jeg alt om den igen og kom først i tanke om den, da jeg for nyligt fandt på den på vinyl.

Det sjove ved at høre den igen var at opdage, hvor mange ting fra denne plade som direkte kan genfindes i min egen musik i dag. Både med kombinationen af cello og akustisk guitar (som også har været en fast del af UNDER MÅNENS lyd lige fra starten), det ret avancerede akustiske guitarspil med guitaren stemt på mærkelige måder (noget som helt sikkert satte nogle ting i gang hos den unge Marcus, som kun havde spillet guitar i kort tid), de fine små instrumentalnumre og alle de steder pladen direkte peger tilbage på folkemusiktraditionen. Alle sammen ting som stadig er en del af min musiks DNA, selvom jeg altså lidt havde glemt hvor det startede.

Nåh ja og så lyttede jeg også til hendes anden plade ”Strange Angels” og opdagede til min skræk at coveret til UDEN ET ORD minder ret meget om denne plades cover (se billede 2)!

Denne måneds video er ”Bathroom Jam”, fordi en venlig englænder (som godt kunne lide nummeret) gjorde mig opmærksom på at soloens først toner minder pænt meget om starten på ”Sultans of Swing”. Jeg undskylder meget – det var ikke med vilje!

Og glæd dig så til næste måneds MÅNESKIVE.

Det var utrolig dejligt igen at spille en “rigtig” koncert efter to års Corona-pause. Der var god stemning hos Gerbola Vin på Vesterbrogade og masser af nye numre på sætlisten.

Hele 10 ud af den 15 spillede numre fik deres debut, og det var både en masse numre fra UDEN ET ORD-pladen, de to singler som er udgivet siden den udkom (Mr. Morgan og Blå fornemmelse) men også numre som endnu ikke er udgivet i nogen form – blandt andet “Kold krig”, som er sidste nye skud på stammen.

Husk der er koncert igen allerede den 4. juni!

Sætliste GERBOLA VIN 20/6 2022:
1. Nattens dronning (instrumental)
2. Ouverture (fra UDEN ET ORD) debut
3. Hungerfugl (fra UDEN ET ORD) debut
4. Vækker en abe (instrumentalt – uudgivet)
5.  Vindhejren (fra UDEN ET ORD)
6. Mr. Morgan (single) debut
7. Blå fornemmelse (single) debut
8. Skovtrold (fra UDEN ET ORD) debut
9. Aftenstjerne (fra UDEN ET ORD) debut
10. Bossa nr. 2 (uudgivet) debut
11. Ravnekongen (fra UDEN ET ORD)
12. Black Cat Blues (uudgivet) debut
13. Kold krig (uudgivet) debut
14. Uden et ord (fra UDEN ET ORD) debut
15. Vækker en abe (reprise)

Så er der faktisk to muligheder for at høre UNDER MÅNEN live i den kommende tid.

Første gang er nu på fredag klokken 17 til fredagsbar hos Gerbola Vin på Vesterbrogade og så igen den 4. juni i KU.BEs byhave klokken 14 som en del af FRBdage.

Koncerten på fredag vil fokusere på de instrumentale numre på debutpladen UDEN ET ORD, mens koncerten i juni vil være mere blandede numre fra UNDER MÅNENS repertoire. Kig forbi!

Sidste måneds MÅNESKIVE var en historie, som startede skidt men endte godt. I denne måned er det omvendt en historie som ender ret skidt – for historien om Nic Jones er ganske tragisk.

Nic Jones debuterede i starten af 70’erne med en række fine men også ret traditionelle folkemusikplader. Plader af den helt klassiske slags med numre fra den enorme engelske samling af folkesange båret af Jones’ smukke stemme. Nic var særlig god til at arrangere denne type sange og ferm til at skrive nye melodier til de tekster, der ikke havde nogen entydig melodi eller opdatere en allerede kendt melodi på en ny og spændende måde.

Men mod slutningen af 70’erne sker der noget. Han begynder at eksperimentere mere, der kommer flere lag til og især hans guitarspil begynder pludseligt at skille sig ud fra mængden. Først i 1978 med denne måneds MÅNESKIVE ”The Noah’s Ark Trap”, hvor numrene begynder at flyde ind i hinanden på en nærmest konceptagtig måde, men også med efterfølgeren ”From The Devil to a Stranger”, som er næsten lige så god.

I 1980 kommer så hans mest berømte plade ”Pinguin Eggs”, som er gået over i folkemusikhistorien, som lidt af en klassiker. Bob Dylan har flere gange nævnt den, som en af hans favoritter og indspillede i 1992 et cover af åbningsnummeret ”Canadee-I-O” på pladen ”Good as I Been to You”. Alt tegnede lyst for Nic Jones – men så ramte ulykken.

På vej hjem fra en koncert kører han galt og bliver alvorligt kvæstet. Han ligger 8 måneder på hospitalet, og da han endelig bliver udskrevet, kan han ikke længere spille guitar. En trist afslutning på det, der kunne have været en stor karriere. Som om det ikke var nok, mister han senere rettighederne til sine plader, hvilket gør at kun ”Penguin Eggs” i dag er udgivet på CD og resten kun kan findes i de originale vinyludgaver til vanvittige priser.

”Skovtrold” er månedens video og et af de numre hvor inspirationen fra Nic Jones kan mærkes tydeligst.

Og glæd dig så til næste måneds MÅNESKIVE.

MÅNESKIVEN i april er af nyere dato men stadig ovre i det lettere obskure hjørne. ”Lookaftering” er den engelske sangerinde Vashti Bunyans anden plade og udkom i 2005.

Historien om Vashti er ret vild. Året er 1963 og den 18-årig Vashti hører Bob Dylan og beslutter sig for at blive musiker. Hun møder The Rolling Stones’ manager, som prøver at lancere hende som pop-sangerinde og blandt andet får Mich Jagger og Keith Richards til at skrive et nummer til hende. Han er så til gengæld ret ligeglad med de fine uskyldige sange, hun selv skriver. Dem tror Vashti heldigvis selv på og får Joe Boyd til at producere debutpladen ”Just Another Diamond Day” (blandt andet med medlemmer fra Incredible String Band og Fairpoint Convention). Det er på ingen måde en pop-plade, og ingen lægger rigtigt mærke til den, da den udkommer i 1970. Frustreret opgiver Vashti musikdrømmene og flytter på landet, hvor de næste 30 år går med at opfostre tre børn.

I mellemtiden er debutpladen blevet lidt af en kultklassiker i nørdede musikkredse og sælges til skyhøje priser, og Vashti opdager nærmest tilfældigt, at der er en kæmpe hype om pladen, og at store musikere står i kø for at indspille med hende.

I 2005 – 35 år efter debuten – udkom så hendes anden plade ”Lookaftering”. Den klassiske komponist og pianist Max Richter får lov at producere, og Vashtis sange er stadig lige smukke og uskyldige og bliver her perfekt pakket ind i nærmest klassiske arrangementer med strygere og blæsere. Det hele er så perfekt afdæmpet, melodiøst og nærmest hypnotisk. Endnu en meget smuk plade ”Hearleap” udkom i 2014 – men den bliver ifølge Vashti også den sidste.

”Lookaftering” har betydet meget under indspilningen af UDEN ET ORD og nærmest været blueprintet i flere af arrangementerne – f.eks. ”Ravnekongen” som forsøger at ramme den samme rene grundlyd med akustisk guitar, banjo, cello og orgel. ”Ravnekongen” er månedens video og kan ses her på undermånen.dk

Og glæd dig så til næste måneds MÅNESKIVE.

Årets første nye nummer med UNDER MÅNEN er i den jazzede afdeling. Nummeret er kraftigt baseret på The Pentangles ”I’ve got a Feeling” fra 1968, som jo så igen er baseret Miles Davis’ ”All Blues” fra 1959.
Ud fra de to inspirationskilder kommer som titlen BLÅ FORNEMMELSE, men nummeret kunne også kaldes ”2 x Miles”, for ud over at musikken stammer fra Miles Davis er selve videoen en hyldest til Reid Miles, som designede de enormt lækre covers til Blue Notes jazzplader i 50’erne og start 60’erne. I videoen er der gemt kendetegn fra 6 af de flotteste covers fra mesterens hånd – kan du spotte alle seks?

Marts måneds MÅNESKIVE (sig det 3 gange hurtigt efter hinanden) er også alt for overset. The Pentangle var et fantastisk band, som udgav en hel stribe vidunderlige plader i slut 60’erne og start 70’erne og desværre nærmest er helt glemt i dag.

De fem medlemmer (deraf navnet) skabte en helt unik blanding af folk, pop, jazz og blues, som nok uden overdrivelse må siges at være den vigtigste inspirations til UNDER MÅNENs lyd. De to guitarister Bert Jansch og John Renbourn præsterede akustisk samspil i verdensklasse og Jacqui McShees krystalklare stemme lyder som noget fra en svunden magisk tid. Alt sammen bundet sammen af legendariske Danny Thompsons mageløse kontrabasspil og den virtuost jazzede trommeslager Terry Cox – og så med en evindelig lyst til at bryde grænser og gå hvor ingen havde været før musikalsk. The Pentangle kunne det hele – fra middelalderballader til acapellasang, kontrabassoloer og skæve taktarter, lidt banjo og sitar (ofte på samme nummer) og så Terry Cox på vanvittigt klokkespil (samtidigt med han spiller trommer) – sjældent har man set fem så dygtige musikere på samme scene.

”Cruel Sister” er ikke gruppens mest tilgængelige plade, men et godt eksempel på hvor eksperimenterende de turde være, ikke mindst på det knap 19 minutter lange afslutningsnummer ”Jack Orion”, som på vinyl fylder den hele side to. Her tog de en i forvejen lang folkevise og kørte den helt ud på overdrevet i en mix at blokfløjter og fuzzguitar. Det er nærmest progressiv rock – og absolut lige så skørt, fjollet og fantastisk, som det lyder.

UDEN ET ORD finder du UNDER MÅNENS helt egen (slet skjulte) hyldest til netop dette nummer. Guitarsoloen i ”Forårets død” er nemlig tyvstjålet fra ”Jack Orion” – i hver fald starten af den. ”Forårets død” er månedens video på undermånen.dk.

 

Februars MÅNESKIVE er nok ikke så kendt. ”Musiques” er en fantastisk instrumentalplade fra 1979 med den fransk/algeriske guitarist Pierre Bensusan.

Bensusan er lidt af en ekvilibrist, men forstår i modsætning til mange andre superekvilibristiske musikere at bruge sine evner til også at spille smuk og umiddelbart tilgængelig musik. Især hans tidlige plader er enormt interessante i måden, han kombinerer forskellige stilarter og skaber spændende klange, ofte med guitaren stemt i DADGAD (i modsætning til den normale guitarstemning EADGBE).

Pierre Bensusans musik har inspireret UNDER MÅNEN på flere områder. Først og fremmest var han den første kunstner, jeg stødte på som spillede på akustiske guitarer bygget af den nordirske guitarbygger George Lowden. Bensusan er nærmest ene mand grunden til at Lowden i dag er blevet et berømt og anerkendt guitarmærke inden for high-end akustiske guitarer. Jeg har været så heldig at eje flere af dem gennem tiden, og hele UDEN ET ORD pladen er indspillet på de to, jeg stadig bruger.

Men Bensusans tilgang til musikken har også inspireret UNDER MÅNEN meget. ”Musiques” blander uden problemer musik på tværs af tid, stilarter og landegrænser (som titlen antyder) og går fra i det ene øjeblik at være irsk folkemusik over til et klassisk stykke skrevet af Händel eller en hurtig argentinsk tango. Flere numre er deciderede improvisationsstykker, altså spontane ideer fanget i øjeblikket. Denne tilgang til hvad musik er, var også grundideen til UDEN ET ORD pladen, selvom mine evner som guitarist på ingen måde er så ekvilibristiske som Pierres.

Aftenstjerne” er månedens video på undermånen.dk, og et at de numre, der er mest inspireret af Bensusan – både i selve melodiens opbygning og i den afsluttende improviserede jam-sekvens. Find denne og meget mere ”musique” på UNDER MÅNENS hjemmeside, og har du stadig ikke hørt UDEN ET ORD så giv den et skud, der hvor du streamer musik (eller køb den på CD).

Og glæd dig så til næste måneds MÅNESKIVE.