Årets sidste MÅNESKIVE er ikke en juleplade, men en du kan bruge for at undgå den værste julestress og komme helt i flow igen.
Den amerikanske pianist Keith Jarret er en jazzlegende, og det er sin sag at vælge en plade i den enorme mængde at plader, han har udgivet siden start 70’erne. For der er både hans traditionelle jazzplader udgivet med forskellige besætninger (op gennem 70’erne havde han både sine ”amerikanske kvartet” med amerikanske musikere og sin ”europæiske kvartet” med europæiske musikere), hans mere eksperimenterende værker fra 80’erne eller hans smukke klassiske plader, hvor han for eksempel spiller Bach eller Händel (især det sidstnævnte kan anbefales).
Jeg er dog endt med det mest oplagte valg – nemlig hans uden sammenligning mest kendte plade – den improviserede soloklaverplade ”The Köln Concert” fra 1975. En plade som er gået over i jazzhistorien, men samtidig (eller måske netop derfor) er en forholdsvis lettilgængelig plade, som kan høres også uden det store kendskab til jazz.
Som alle legendariske plader er den omgærdet af vilde historier – for eksempel den om hvordan spillestedet i Köln havde glemt at booke det rigtige Steinway flygel til koncerten, og først kort tid inden koncerten opdager dette. Eneste løsning var at bruge et halvdårligt flygel, som normalt kun blev brugt, når kunstnerne skulle varme op. Det lykkedes at få det nogenlunde stemt, men klaveret havde både en svag bas og en tynd diskant, så Jarret måtte altså klare sig med et klaver, hvor mange af tonerne ikke var rigtigt gode. Men som den legende han er, kom han elegant omkring dette ved hovedsagelig at spille på de midterste toner og tilpasse sin spillestil til klaverets store mangler. Han vender altså det, der burde være en katastrofe til noget unikt og velfungerende.
En anden historie går på, at spillestedet havde en lille klokke, som spillede en kort melodi inden koncertstart, og at Jarret brugte denne lille melodi som udgangspunkt for den første 26 minutter lange improvisation, som fylder hele den første side af pladen.
Jarret fortsatte med at udgive ny musik hele tiden indtil en blodprop stoppede hans karriere i 2018.