Endnu en fantastisk koncert – denne gang hos Tapperiet i Køge. Et utroligt hyggeligt sted, drevet af nogle søde mennesker.

Selv om der var meget koldt udenfor, var der et skønt publikum, som trodsede vejret.

1: Intro
2: Ouverture (fra UDEN ET ORD)
3. Rejsekort (fra SOMMERJAZZ)
4. Hungerfugl/Uden et ord (fra UDEN ET ORD)
5. Blå fornemmelse (single)
6. Byen ved vandet (fra SOMMERJAZZ)
7. Vinternat (fra PETITESSER)
8. Snowflight (skrevet af Andrew York)
9. Langt fra og tæt på (fra SOMMERJAZZ)
10. Ravnekongen (fra UDEN ET ORD)
11. Lille påfugl (uudgivet)

Der er flere flotte billeder fra koncerten i mit billedarkiv her på hjemmesiden.

Her får du lige to numre fra min debutplade optaget live i fredags på Stardust. Pladen er efterhånden 5 år gammel, men flere af numrene er stadig en fast bestandel af mine koncerter. Plejer at være et godt tegn, når man stadig selv kan holde ud at høre på dem efter at have spillet dem igen og igen gennem årene.

Jeg spiller på min trofaste gamle Lowden S-25 og der er også lidt shrutibox (indisk droneinstrument) i starten.

Videoen er fra optaget af Mathias Hvolris. 

Fredagens koncert på Stardust gik rigtigt godt. Der var helt udsolgt og en virkelig god stemning. Inden SKURK gik på for at spille numre fra deres nye (totalt-fede) EP, spillede jeg et fuldt sæt med både gamle og nye numre.

Sangen “Under månen” (som jo er sangen som også har givet mit projekt sit navn) blev spillet for første gang i 3 år.

Som jeg plejer, spillede jeg guitar, banjo, mundharpe og shrutibox.

1. Serritslev (fra Sommerjazz)
2. Ouverture (fra Uden et ord)
3. Rejsekort (fra Sommerjazz)
4. Hungerfugl (fra Uden et ord)
5. Uden et ord (fra Uden et ord)
6. Blå fornemmelse (single)
7. Ravnekongen (fra Uden et ord)
8. Byen ved vandet (fra Sommerjazz)
9. Vindhejren (fra Uden et ord)
10. Under Månen (uudgivet)
11. Snowflight (skrevet af Andrew York)
12. Vinternat (fra Petitesser)
13. Fugl & fisk (fra Sommerjazz)
14. Langt fra og tæt på (fra Sommerjazz)
15. Lille påfugl (uudgivet)

Husk der er koncert igen allerede på torsdag i Tapperiet i Køge.

Endnu en mulighed for at opleve UNDER MÅNEN live i januar. Kom til Køge!

Næppe er duften af krudt forsvundet og den sidste nytårshat smidt ud, før du har mulighed for at komme ud og lytte til noget god musik.

Torsdag den 8. januar spiller Nicklas på Metronomen på Frederiksberg. Han har inviteret en masse af de musikere, han har indspillet musik med gennem tiden, og jeg er så heldig at have fået lov til at spille med.

Så kig forbi!

Mangler du lige den sidste fede julegave? Hvad så med at starte året med et brag af en koncert?

Fredag den 23. januar holder det fantastiske band SKURK releasekoncert for deres første EP, og UNDER MÅNEN har fået lov til at være med. Jeg har efterhånden kendt SKURK i en del år og de er et af de mest talentfulde bands, jeg har mødt, men en unik blanding af jazz og pop.

Det hele foregår på Stardust (som er en del af HUSET i Magstræde) og bliver en skøn aften med masser af god musik.

Så start året for fuld musik – den perfekte gave til ham eller hende som har alt (eller bare som en velfortjent julegave til dig selv).

Billetter kan købes på billetto.dk

Fire år med MÅNESKIVEN er forbi, og her en lille kavalkade over alle de musikanbefalinger, jeg nåede igennem.

Husk alle anbefalingerne kan findes her på min hjemmeside (kig under NYHEDER), og der kommer noget nyt og spændende i det nye år (og der kan stadig godt falde en anbefaling af i ny og næ).

Årets julegave fra UNDER MÅNEN er et lille stykke med mandolin og klassisk guitar, som meget godt ligger i tråd med sidste års tema om ”julesange som slet ikke er julesange”.

Dengang var det ”Bjældeklang”, som altså ikke oprindeligt var en julesang, men i det mindste VAR en vintersang (fra dengang man kørte i kane om vinteren). Men i år er det en sang, der originalt faktisk slet ikke har noget som helst med hverken jul eller vinter at gøre. Snarere tværtimod.

”Santa Lucia” er nemlig en napolitansk folkesang om den smukke bydel af sammen navn, som ligger lige ud mod Napoli Bugten. Den originale tekst handler om en roer, der fra sin lille båd priser bydelens skønhed og forsøger at sælge sejlture ud på bugten, så man endnu bedre kan beundre dejlige Napoli. Altså noget helt andet end hvad vi kender fra den danske tekst.

Men på en eller anden måde er melodien kommet til det mørke Skandinavien, hvor den kom til at handle om den katolske helgen Lucia, som blev myrdet for sin tro et sted på Sicilien omkring år 300 efter Kristus – så sjovt nok beholdt den i det mindste sin italienske forbindelse.

Traditionen med Luciaoptog er ret ny og stammer fra Sverige, og er nok opstået i en besynderlig sammenblanding af Lucias navn (som betyder lys), hendes helgendag den 13. december (som tilfældigvis falder lige midt i vores julemåned) og glæden (eller nødvendigheden) ved at tænde stearinlys i den mørke tid. Nogen har så hørt den oprindelige folkesang og kædet disse ting sammen.  Især besynderligt fordi vi jo ikke har været katolikker i hverken Danmark eller Sverige i 500 år. Faktisk kører hele denne historie lidt i ring, for bydelen i Napoli, som den oprindelige tekst handler om, var opkaldt efter en lokal kirke, som så igen var opkaldt efter netop denne helgen.

Men ingen tvivl om at melodien til ”Santa Lucia” bare er enormt iørefaldende og smuk. Her spiller jeg den først på klassisk guitar og i anden omgang (som en lille hilsen til sangens Italiens ophav) på mandolin – sidstnævnte er også en lille hyldest til Perry Comos version af den originale sang på pladen ”Perry Como in Italy” fra 1966.

Glædelig jul herfra og husk du kan finde alle mine julenumre her på min hjemmeside.

Så er vi (efter hele fire år!) nået frem til den allersidste MÅNESKIVE. Tak til alle jer, som har fulgt med fra starten, og husk at alle tidligere anbefalinger kan findes både på min hjemmeside.

Vi er nået gennem hele Bob Dylans bagkatalog (eller i hvert fald højdepunkterne), og det giver derfor god mening at slutte af med et par af hans mere skøre projekter.

For eksempel hans famøse juleplade fra 2009 ”Christmas in the Heart” – en plade som faktisk nærmest sendte chokbølger gennem mange af de mest hardcore fans – for juleplade lugtede bare for meget af kitsch og dårlig smag, sådan noget en kunstner (i deres karrieres efterår) gør for at tjene nogle nemme penge.

Jeg holder nu utroligt meget af denne plade (og har ellers et ret afdæmpet forhold til højtiden), for den er både hyggelig, velproduceret, utrolig sjov og det er helt tydeligt, at det er nogle sange, som betyder meget for Dylan. De er sunget med enorm stor kærlighed.

I stedet for at indspille de sædvanlige ”julehits” gik Dylan på jagt i gamle glemte julesange fra især 1940’erne kombineret med endnu ældre salmer og engelske ”carols”. Det er altså ”vintage” jul og en af de meget få juleplader, jeg faktisk gider lytte til.

I samme stil udkom ”Shadows in the Night” i 2015, en plade med delikate pop og jazznumre fra 40’erne og 50’erne, som faldt lidt bedre i publikums smag – så godt at Dylan årets efter udsendte ”Fallen Angels” med flere numre fra denne periode. Men for mange var målet alligevel fuldt, da han året efter udgiv den TRE-DOBBELTE ”Triplicate” med ENDNU flere numre og der ud over valgte at spille en masse af disse numre til hans koncerter i stedet for hans egne numre.

Men Dylan gør, som det passer ham, og forhåbentligt er der et par gode plader tilbage i ham endnu. Han er i hvert fald fortsat med at udgive musik og spille koncerter helt frem til nu og er i dag 84 år gammel.

Slut med MÅNESKIVEN – men glæd jer til noget nyt og spændende i 2026 – som er et helt særligt år for UNDER MÅNEN (og der kan godt stadig falde en anbefaling af i ny og næ!).

Så er vi nået frem til december og som altid kommer der også noget julehygge med UNDER MÅNEN.

Gennem de seneste år har jeg hver december udgivet en lille “julegave”, og dem har jeg nu samlet under menupunktet “Jul” her på min hjemmeside.

Der kommer selvfølgelig også en ny julegave inden så længe, men indtil da må du nøjes med en (ret primitiv) optagelse fra min koncert på Esrom Kroen tilbage i 2016. Jeg spiller her for første gang min (indtil nu) eneste selvskrevne julesang “Nu er det jul”, som duet med dygtige Amalie Johansen.

Hav en dejlig december!