”KOLD KRIG” er et nummer, jeg har arbejdet intensivt på de sidste par måneder, og som jeg har glædet mig helt vild til at præsentere for jer alle. Det er på mange måder det mest ambitiøse og komplekse UNDER MÅNEN nummer indtil nu – og med sine godt seks minutters spilletid også klart det længst!

Der er tale om et instrumentalnummer i tre dele. Første del starter med et melankolsk tema, som først spilles på akustisk guitar og derefter bliver gentaget som duet med fløjte og til sidst med både fløjte og cello. Derefter glider nummeret over i en mere håbefuld og positiv anden del, hvor guitar møder banjo i en bluegrass-inspireret jam og til sidst afsluttes med mere fløjte. Endelig slutter nummeret af med et kort improviseret hypnotisk solo-guitar-stykke, som på en eller anden måde signalerer at alt kører i ring og starter forfra.

Jeg håber, nummeret falder i jeres smag, og som altid må I meget gerne dele det med alle omkring jer, så musikken kan få liv og komme ud i verden.

Denne gang handler MÅNESKIVEN om banjoen. Et instrument som lidt deler vandene og for nogle mennesker er ren tortur at høre på. Jeg har nu altid godt kunne lide lyden og startede for mange år siden ud med en ret elendig 6-strenget guitarbanjo. En guitarbanjo ligner en banjo, men spilles som en guitar og er derfor hverken fugl eller fisk og lyder derefter (altså ret dårligt), men den fandt alligevel vej til den allerførste video ”Nattens dronning”, som UNDER MÅNEN udgav helt tilbage i 2016. Men så opdagede jeg en plade som ændrede alting – og den er selvfølgelig denne måneds MÅNESKIVE.

“Love Has Come For You” fra 2013 er en sørgelig overset udgivelse med Steve Martin (ja, ham komikeren) og Edie Brickell (som mest er kendt for at være gift med Paul Simon) – en virkelig sjov og charmerende plade. Steve Martin er temmelig vild på banjo, og hans banjospil på denne plade gav mig for alvor lyst til at dykke mere ned i det med banjoen (altså med en ”rigtig” banjo). Jeg kan virkeligt godt lide blandingen af Martins banjo og Brickells stemme og små-naive tekster. De har siden udgivet endnu en plade sammen, som også er ret god.

Men nu er jeg venstrehåndet og venstrehåndede banjoer hænger ikke på træerne i Danmark (det ville også se mærkeligt ud!), og som ved et lykketræf dukkede der præcis på samme tid en venstrehåndet banjo op på DBA – endda en banjo af fineste kvalitet, håndbygget af Leon Ballard i det sydlige England og til en særdeles fornuftig pris (i forhold til hvad sådan en banjo rent faktisk koster fra ny). Så en efterårsdag i 2016 stod jeg klar i Kbh. Lufthavn for at modtage en mand med en banjo til mig og få måneder senere gjorde banjoen sin debut live til UNDER MÅNENS først akustiske koncert på Esrum Kroen.

Siden da har banjoen sneget sig ind på mange af mine numre, men nok mest tydeligt på ”Vindhejren” fra UDEN ET ORD, som er månedens video. Banjoen er også fast inventar til alle mine koncerter.

Og glæd dig så til næste måneds MÅNESKIVE.

Vejret var fantastisk, da UNDER MÅNEN spillede koncert i forbindelse med FRBDAGE i KU.BES byhave. Numrene var en blanding af dem fra UDEN ET ORD, nye kompositioner og gamle klassikere fra UNDER MÅNENS efterhånden store repertoire.

Det 45 minutter lange sæt startede med en debut til “Bathroom Jam” fra UDEN ET ORD (så nu er 8 ud af 10 numre spillet live) og gav også debut til “Byen ved vandet” – en sang om en lille by i Nordjylland. Teksten til denne sang kan nu findes under “tekster”.

1. Bathroom Jam (fra UDEN ET ORD) debut
2. Ouverture (fra UDEN ET ORD)
3. Rejsekort (uudgivet)
4. Hungerfugl (fra UDEN ET ORD)
5. Byen ved vandet (uudgivet) debut
6. Blå fornemmelse (uudgivet)
7. Vindhejren (fra UDEN ET ORD) banjo
8. Mr. Morgan (single) banjo
9. Vækker en abe (uudgivet)
10. Skovtrold (fra UDEN ET ORD)
11. Aftenstjerne (fra UDEN ET ORD)
12. Langt fra og tæt på (uudgivet)
13. Kold krig (uudgivet)

MÅNESKIVEN handler jo meget om inspiration – om hvor tingene kommer fra. Nogle ting hører du og tager med dig, husker på dem og bruger dem i din egen musik. Men andre ting hører du og glemmer, og alligevel er de jo derinde et sted og dukker op til overfladen, når du mindst venter det. Man kunne kalde det ubevidst inspiration! Og sådan er det med denne uges MÅNESKIVE.

”Hips and Makers” var første akustiske soloplade fra den amerikanske sangskriver Kristin Hersh. Tidligere havde hun spillet skæv indierock med bandet Throwing Muses. Singlen ”Your Ghost” blev spillet en del på MTV (nok også fordi det var en duet med Michael Stipe fra REM) og pladen gjorde et KÆMPE indtryk på mig, da den udkom i 1994 (cirka da jeg for alvor begyndte at gå op i musik). Siden glemte jeg alt om den igen og kom først i tanke om den, da jeg for nyligt fandt på den på vinyl.

Det sjove ved at høre den igen var at opdage, hvor mange ting fra denne plade som direkte kan genfindes i min egen musik i dag. Både med kombinationen af cello og akustisk guitar (som også har været en fast del af UNDER MÅNENS lyd lige fra starten), det ret avancerede akustiske guitarspil med guitaren stemt på mærkelige måder (noget som helt sikkert satte nogle ting i gang hos den unge Marcus, som kun havde spillet guitar i kort tid), de fine små instrumentalnumre og alle de steder pladen direkte peger tilbage på folkemusiktraditionen. Alle sammen ting som stadig er en del af min musiks DNA, selvom jeg altså lidt havde glemt hvor det startede.

Nåh ja og så lyttede jeg også til hendes anden plade ”Strange Angels” og opdagede til min skræk at coveret til UDEN ET ORD minder ret meget om denne plades cover (se billede 2)!

Denne måneds video er ”Bathroom Jam”, fordi en venlig englænder (som godt kunne lide nummeret) gjorde mig opmærksom på at soloens først toner minder pænt meget om starten på ”Sultans of Swing”. Jeg undskylder meget – det var ikke med vilje!

Og glæd dig så til næste måneds MÅNESKIVE.

Det var utrolig dejligt igen at spille en “rigtig” koncert efter to års Corona-pause. Der var god stemning hos Gerbola Vin på Vesterbrogade og masser af nye numre på sætlisten.

Hele 10 ud af den 15 spillede numre fik deres debut, og det var både en masse numre fra UDEN ET ORD-pladen, de to singler som er udgivet siden den udkom (Mr. Morgan og Blå fornemmelse) men også numre som endnu ikke er udgivet i nogen form – blandt andet “Kold krig”, som er sidste nye skud på stammen.

Husk der er koncert igen allerede den 4. juni!

Sætliste GERBOLA VIN 20/6 2022:
1. Nattens dronning (instrumental)
2. Ouverture (fra UDEN ET ORD) debut
3. Hungerfugl (fra UDEN ET ORD) debut
4. Vækker en abe (instrumentalt – uudgivet)
5.  Vindhejren (fra UDEN ET ORD)
6. Mr. Morgan (single) debut
7. Blå fornemmelse (single) debut
8. Skovtrold (fra UDEN ET ORD) debut
9. Aftenstjerne (fra UDEN ET ORD) debut
10. Bossa nr. 2 (uudgivet) debut
11. Ravnekongen (fra UDEN ET ORD)
12. Black Cat Blues (uudgivet) debut
13. Kold krig (uudgivet) debut
14. Uden et ord (fra UDEN ET ORD) debut
15. Vækker en abe (reprise)

Så er der faktisk to muligheder for at høre UNDER MÅNEN live i den kommende tid.

Første gang er nu på fredag klokken 17 til fredagsbar hos Gerbola Vin på Vesterbrogade og så igen den 4. juni i KU.BEs byhave klokken 14 som en del af FRBdage.

Koncerten på fredag vil fokusere på de instrumentale numre på debutpladen UDEN ET ORD, mens koncerten i juni vil være mere blandede numre fra UNDER MÅNENS repertoire. Kig forbi!

Sidste måneds MÅNESKIVE var en historie, som startede skidt men endte godt. I denne måned er det omvendt en historie som ender ret skidt – for historien om Nic Jones er ganske tragisk.

Nic Jones debuterede i starten af 70’erne med en række fine men også ret traditionelle folkemusikplader. Plader af den helt klassiske slags med numre fra den enorme engelske samling af folkesange båret af Jones’ smukke stemme. Nic var særlig god til at arrangere denne type sange og ferm til at skrive nye melodier til de tekster, der ikke havde nogen entydig melodi eller opdatere en allerede kendt melodi på en ny og spændende måde.

Men mod slutningen af 70’erne sker der noget. Han begynder at eksperimentere mere, der kommer flere lag til og især hans guitarspil begynder pludseligt at skille sig ud fra mængden. Først i 1978 med denne måneds MÅNESKIVE ”The Noah’s Ark Trap”, hvor numrene begynder at flyde ind i hinanden på en nærmest konceptagtig måde, men også med efterfølgeren ”From The Devil to a Stranger”, som er næsten lige så god.

I 1980 kommer så hans mest berømte plade ”Pinguin Eggs”, som er gået over i folkemusikhistorien, som lidt af en klassiker. Bob Dylan har flere gange nævnt den, som en af hans favoritter og indspillede i 1992 et cover af åbningsnummeret ”Canadee-I-O” på pladen ”Good as I Been to You”. Alt tegnede lyst for Nic Jones – men så ramte ulykken.

På vej hjem fra en koncert kører han galt og bliver alvorligt kvæstet. Han ligger 8 måneder på hospitalet, og da han endelig bliver udskrevet, kan han ikke længere spille guitar. En trist afslutning på det, der kunne have været en stor karriere. Som om det ikke var nok, mister han senere rettighederne til sine plader, hvilket gør at kun ”Penguin Eggs” i dag er udgivet på CD og resten kun kan findes i de originale vinyludgaver til vanvittige priser.

”Skovtrold” er månedens video og et af de numre hvor inspirationen fra Nic Jones kan mærkes tydeligst.

Og glæd dig så til næste måneds MÅNESKIVE.

MÅNESKIVEN i april er af nyere dato men stadig ovre i det lettere obskure hjørne. ”Lookaftering” er den engelske sangerinde Vashti Bunyans anden plade og udkom i 2005.

Historien om Vashti er ret vild. Året er 1963 og den 18-årig Vashti hører Bob Dylan og beslutter sig for at blive musiker. Hun møder The Rolling Stones’ manager, som prøver at lancere hende som pop-sangerinde og blandt andet får Mich Jagger og Keith Richards til at skrive et nummer til hende. Han er så til gengæld ret ligeglad med de fine uskyldige sange, hun selv skriver. Dem tror Vashti heldigvis selv på og får Joe Boyd til at producere debutpladen ”Just Another Diamond Day” (blandt andet med medlemmer fra Incredible String Band og Fairpoint Convention). Det er på ingen måde en pop-plade, og ingen lægger rigtigt mærke til den, da den udkommer i 1970. Frustreret opgiver Vashti musikdrømmene og flytter på landet, hvor de næste 30 år går med at opfostre tre børn.

I mellemtiden er debutpladen blevet lidt af en kultklassiker i nørdede musikkredse og sælges til skyhøje priser, og Vashti opdager nærmest tilfældigt, at der er en kæmpe hype om pladen, og at store musikere står i kø for at indspille med hende.

I 2005 – 35 år efter debuten – udkom så hendes anden plade ”Lookaftering”. Den klassiske komponist og pianist Max Richter får lov at producere, og Vashtis sange er stadig lige smukke og uskyldige og bliver her perfekt pakket ind i nærmest klassiske arrangementer med strygere og blæsere. Det hele er så perfekt afdæmpet, melodiøst og nærmest hypnotisk. Endnu en meget smuk plade ”Hearleap” udkom i 2014 – men den bliver ifølge Vashti også den sidste.

”Lookaftering” har betydet meget under indspilningen af UDEN ET ORD og nærmest været blueprintet i flere af arrangementerne – f.eks. ”Ravnekongen” som forsøger at ramme den samme rene grundlyd med akustisk guitar, banjo, cello og orgel. ”Ravnekongen” er månedens video og kan ses her på undermånen.dk

Og glæd dig så til næste måneds MÅNESKIVE.

Årets første nye nummer med UNDER MÅNEN er i den jazzede afdeling. Nummeret er kraftigt baseret på The Pentangles ”I’ve got a Feeling” fra 1968, som jo så igen er baseret Miles Davis’ ”All Blues” fra 1959.
Ud fra de to inspirationskilder kommer som titlen BLÅ FORNEMMELSE, men nummeret kunne også kaldes ”2 x Miles”, for ud over at musikken stammer fra Miles Davis er selve videoen en hyldest til Reid Miles, som designede de enormt lækre covers til Blue Notes jazzplader i 50’erne og start 60’erne. I videoen er der gemt kendetegn fra 6 af de flotteste covers fra mesterens hånd – kan du spotte alle seks?